Kjøpsvilkår
1 – Parter
SELGER
Avtaleparten selger er Hjul AS som også utsteder kvittering / faktura.
Kontoradresse:
Hjul AS
Vestbrenne 4
1339 VØYENENGA
Kundesenter tlf. 9225 6200
E-post adresse: [email protected]
Foretaksnummer: 931 856 057 MVA
KJØPER
Avtaleparten kjøper er den personen som foretar bestillingen. For å handle i nettbutikken hos Hjul AS må du være fylt 18 år.
2 - Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi tar forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere hele eller deler av din bestilling om produktet er utsolgt, varen vil ikke passe til aktuell bil eller det er feil opplysninger. Skulle det oppstå situasjoner som krever endringer i din bestilling vil du bli kontakten vedrørende dette.
3 – Bestilling og betaling
Vi har åpent 24 timer i døgnet i nettbutikken, og derfor kan du alltid handle hos oss. I korte perioder kan visse deler av nettløsningen være utilgjengelig på grunn av vedlikeholdsarbeid.
Priser og forbehold
Alle priser er informert både eksklusive og inkludert merverdiavgift. Eventuelt miljøgebyr er også inkludert eller spesifisert. Prisen er den som gjelder ved kjøpstidspunktet. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring.
Produkter
Produkter som selges i nettbutikken Hjul AS kan brukes i Norge.
Ordre på spesialtilpassede produkter der tekniske data må passe til angitt kjøretøy blir sjekket manuelt hos oss. I disse tilfellene er det et alternativ til å betale i nettbutikk at vi sender vi ut faktura pr. mail. Når fakturabeløpet er kommet inn på vår konto sendes varene.
Slik fungerer nettbutikken
Når du trykker på «kjøp» eller «legg i handlekurv» vil produktet bli lagt til i handlekurven som du finner øverst på høyre side.
Når du har funnet alle produktene du ønsker å kjøpe, trykker du på handlekurven og deretter «Gå til kassen»
I kassen velger du ønsket leveringsalternativ. For å få gratis frakt må du handle for over minimumsbeløpet for fraktfritt levert.
Når leveringsalternativ er valgt velger du betalingsmåte og trykker du på «Bestill og betal».
Når handelen er fullført vil vi sende deg en ordrebekreftelse på e-post. som også inneholder angreskjema og generell informasjon om angrerett.
4 – Avtaleinngåelse og ordrebekreftelse
Ved å trykke «bestill og betal» godkjenner du Hjul AS sine kjøpsvilkår. Vilkårene gjelder i tilfeller hvor ingen annen skriftlig avtale er inngått mellom deg som forbruker og nettbutikk.
Du kan også angre kjøpet i henhold til lov om angrerett, se avtalens pkt. 7.
Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke(t) produkt/er du har kjøpt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen, når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer overens med din bestilling. Dersom det ikke er samsvar mellom din bestilling og ordrebekreftelsen, kontakte kundeservice på tlf. 9225 6200, eller på [email protected]
Kjøpsvilkårene gjelder for alt salg av varer og tjenester fra nettbutikken Hjul AS til deg som forbruker. Kjøpsvilkårene utgjør sammen med din bestilling, som bekreftes i en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
Forbrukerkjøp reguleres bl.a. av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markesføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven.
5 – Levering
For produkter bestilt på nett tilbyr vi levering til hele fastlands-Norge. Hvilke alternativer som er tilgjengelig og pris på disse avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og i forhold til hvor i landet du bor. Ved å legge inn ønskede produkter i handlekurven og adresse i kassen vil Bring fraktkalkulator gi eksakte fraktpriser på de leveringsalternativene som er tilgjengelige før du velger å bestille varene.
Vi benytter per dags dato Bring og Posten Norge med de leveringsalterantivene de tilbyr innenfor fastlands Norge. Samt i noen tilfeller andre transportører som våre leverandører velger.
Dersom varen(e) er på lager hos oss er vårt mål å effektuere ordren din i løpet av første virkedag etter bestilling. Så snart ordren er klar for utsending vil du motta en sporings-lenke til oppgitt epost. Normal leveringstid etter sending vil være 3-8 virkedager. Ved levering til hentested skal pakken hentes innen 7 virkedager.
Henting utleveringssteder
Pakken vil bli sendt til utleveringssted. Du mottar hentemelding på SMS/e-post når pakken er klar for henting. Pakken skal hentes innen 7 dager for å unngå retur. Gebyr kan tilkomme for uavhentet pakke.
Levering i postkasse
Pakken leveres i postkasse/dørmatte. Dersom det ikke er dekning for å levere ut varebrev på det aktuelle stedet, leveres pakken som Klimanøytral Servicepakke der du som kunde henter pakken på nærmeste postkontor / post i butikk. Du mottar SMS samme morgen som vare leveres i postkassa.
Hjemlevering
Du kan velge levering til din bostedsadresse, så nærme ytterdøra som det er mulig å kjøre. Inn-bæring tilbys foreløpig ikke. Du får mulighet til å velge blant alternative leveringsdager av vår transportør. I sentrale strøk/byer tilbys du levering på kveldstid mens du i mindre sentrale strøk i hovedsak tilbys levering på dagtid. Du blir ringt opp cirka 30 minutter før varen leveres. Dersom det ikke finnes fremkommelig vei til huset eller bygningen, leveres varen så langt veien er fremkommelig.
Dersom du ønsker å endre allerede avtalt leveringstid, må det skje seinest to virkedager før avtalt leveringsdag. I så fall bes du ringe Bring sitt kundesenter på telefon 04045 (åpent i tidsrommet 08-17 på hverdager). Dersom endring skjer etter fristen eller at det er hindre på leveringssted som umuliggjør levering, kan det tilkomme ekstra fraktkostnader.
Avvik fra avtalt leveringstid kan unntaksvis skje fra transportørens side. I så fall blir du varslet i forkant av vår transportør.
Det er viktig at du kontrollerer synlige skader og lignende før du mottar og signerer at varene er mottatt. Dersom du oppdager skade gi melding til transportør eller vårt kundesenter så snart som mulig.
Spesielt ved levering til øyer uten bilferge
Bring leverer til alle postnummer i Norge, unntatt til øyer hvor transportøren ikke kan komme frem med ferge. Da leveres varen til fergeleie. Bor du på en øy, hvor transportøren ikke kan komme helt frem til din adresse, skal du med andre ord selv sørge for å få fraktet pakken hjem fra fergeleiet.
Svalbard og Jan Mayen
Vi leverer pr. i dag ikke varer til Svalbard eller Jan Mayen.
Leveringstid
Vi gjør alltid så godt vi kan for å opprettholde den angitte leveringstiden slik at du skal få dine produkter så fort som mulig. Vi pakker og leverer lagerførte varer til transportør i løpet av 1-2 virkedager. Transport-tiden varierer ut i fra når Bring kjører ut til ditt postnummer. Total leverings -og transport-tid er vanligvis 2 – 8 virkedager. Tiden gjelder lagervarer og vil variere avhengig av hvor i Norge du bor.
Som utgangspunkt gjelder følgende leveringstid:
Hent i butikk: 1-2 virkedager
Varebrev
Postnummer: 0000 – 7999= 2 – 5 virkedager*
Postnummer: 8000 – 9999= 4 – 8 virkedager*
Klimanøytral servicepakke
Postnummer: 0000 – 3999= 2 – 4 virkedager*
Postnummer: 4000 – 7999= 2 – 5 virkedager*
Postnummer: 8000 – 9999= 3 – 6 virkedager*
Hjemlevering
Postnummer: 0000 – 3999= 2 – 3 virkedager*
Postnummer: 4000 – 7999= 2 – 4 virkedager*
Postnummer: 8000 – 9999= 3 – 5 virkedager*
*Merk: Dersom butikken og/eller Bring bare har utkjøring en gang i uken til ditt postnummer, kan leveransen ta lenger tid. Leveringstiden ovenfor er kun veiledende.
Ved forsinkelser
Dersom leveransen forsinkes, vil vi gi deg informasjon så snart vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om når en eventuell levering kan skje, eller om produktet/ene er utsolgt. Du har da mulighet til å angre kjøpet. Det kan forekomme situasjoner hvor det er umulig å fullføre en bestilling, f.eks. dersom våre leverandører ikke kan fullføre sin oppgave overfor oss. Nettbutikken Dekk AS reserverer seg derfor retten til å fraskrive seg fra alle krav om erstatning fra kunden som gjelder forsinkelser av levering.
Hvis varen ikke kan leveres
Hvis du ikke har gitt fullmakt til at varen kan stilles utenfor, tar transportøren varen med i retur til nærmeste lager. Du må da selv kontakte transportøren for å avtale nytt leveringstidspunkt, og vil bli fakturert for ny leveranse.
Undersøkelsesplikt
Når du mottar produktene, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om produktene har feil eller mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal kjøper melde fra til selger ved reklamasjon, jf. punkt 8.
Ved transportskader
Om varen mot formodning er skadet eller har mangler når du mottar den, vil vi kostnadsfritt sørge for utbedring. Bytte av vare, prisavslag eller utbedring av skade kan bli aktuelt.
For å få bistand kan du enten henvende deg i vår butikk eller på telefon til vårt kundesenter. Dersom du henvender deg i butikk, bes du medbringe emballasje i penest mulig stand og alt tilbehør, samt kjøpskvittering. Hvis du henvender deg til vårt kundesenter bes du gjøre følgende:
Store varer levert hjem
Pakk forsiktig opp emballasjen og inspiser innholdet nøye. Noter og eventuelt ta bilder av skaden.
Om mulig, meld fra til sjåføren som leverer produktet. Ved synlig skade skal dette bemerkes på fraktbrevet i overleverings-øyeblikket. Ta vare på alt tilbehør og all emballasje.
Kontakt vårt kundesenter snarest for å melde fra om skaden og avtale neste steg.
Varer levert i postkasse eller hentet på utleveringssted (Klimanøytral servicepakke)
Kontakt vårt kundesenter for å melde fra om skaden, avtale neste steg og for å få tilsendt en transportetikett (for å returnere vare kostnadsfritt).
Skriv ut transportetikett og fyll ut skadeskjema.
Merk: Du kan ikke ta produktet i bruk om dette ikke avtales med kundesenteret.
Sporing
Du kan spore leveringsstatus på to måter:
Klikk på linken som fulgte med ordrebekreftelsen for å få oppgitt leveringsstatus hos vår transportør
Tast inn sendingsnummer – som fulgte med ordrebekreftelsen – i sporings-tjenesten til vår transportør Bring her: https://www.bring.no/motta/spore
Kasserte dekk
Det er forbudt å kaste dekk til motorvogn på fyllplass. Forhandlere har plikt til å ta kasserte dekk i retur. Når du kjøper dekk hos oss er miljøavgiften som dekker kostnaden for trygg resirkulering av dekkene inkludert i prisen. Som kunde av Dekk AS netthandel kan du levere inn kassert dekk på følgende måte:
Alle bilgummiverksteder og verksteder som selger dekk i Norge skal ha en avtale om retur av kasserte dekk til Norsk Dekkretur, og er pliktige til å ta imot kasserte dekk.
Dekk AS tar imot kasserte dekk av samme type som vi selv selger. Kostnad for adskillelse av komplette hjul, dvs. demontering av dekk fra felg vil tilkomme da felger ikke skal returneres til Norsk Dekkretur.
Ta kontakt med butikken hos Dekk AS om du har spørsmål.
Ta vare på miljøet – lever inn kasserte hjul og dekk!
6 – Risiko
Risikoen for varen overføres til kjøperen, når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis kjøper unnlater å overta en vare, som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen fortsatt overtatt risikoen for tap eller skade, som skyldes egenskaper ved varen selv.
7 – Angrerett og returrett
Angrerettloven gjelder ikke for kjøp/avtaler mellom virksomheter.
Du har som privatperson mulighet til å angre kjøpet etter angrerettlovens bestemmelser. Du har alltid 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven.
Angreretten gjelder kun dersom produktet er vesentlig uforandret og i samme stand. Når du mottar varen skal du selvsagt kunne håndtere den i et slikt omfang, at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk.
14 dagers angrerett gjelder fra den dag du mottar varen. Dersom fristen går ut på en helligdag, forlenges fristen til neste hverdag. Dersom det er flere varer på samme bestilling, og disse ikke har blitt levert samtidig (eller hvis samme vare har blitt levert flere ganger), gjelder angreretten for samtlige varer fra den dag du mottok den siste varen.
Angreskjema kan du laste ned og skrive ut her: klikk her.
For mer informasjon om angreretten – klikk her.
Ved angrerett kan du returnere varen(e) på følgende måte:
Fyll ut angrerettsskjema og send denne sammen med varen Ingen varer må sendes i retur uten at dette er avtal med Hjul AS på forhånd – vi ordner returfrakt og sender fraktpapirer som du må feste på forsendelsen.
Kjøper må selv dekke alle kostnader i forbindelse med retur.
Kundesenter tlf. 9225 6200 (se www.dekk.as for åpningstider)
E-post adresse: [email protected]
Merk: Enkelte varer omfattes ikke av angreretten, f.eks. komplette hjul satt sammen av spesialbestilte felger og/eller dekk som ikke er vanlig lagervare.
Tilbakebetaling
Vi tilbakefører selvfølgelig pengene dine, og senest 14 dager etter at du ha meldt fra at du hever/ angrer kjøpet. I tilfeller hvor vi ikke har mottatt varen, forbeholder vi oss retten til å tilbakeholde betalingen inntil vi mottar varen.
Beløpet overføres fortrinnsvis til samme betalingsmiddel som du betalte kjøpet med. Under alle omstendigheter pålegges du ingen gebyrer som følge av tilbakebetalingen.
OBS: Vi kontrollerer alle våre returvarer og du risikerer å miste en del av eller hele returbeløpet, dersom verdien på varen reduseres pga. et eller flere av følgende forhold:
Du har tatt varen i bruk.
Du har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å kunne fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på.
Varen ble skadet, mens du hadde ansvaret for den (Merk! Du er ansvarlig for varen frem til vi mottar den).
8 – Reklamasjon – dine rettigheter ved feil og mangler
Når du handler i nettbutikken Storehjul.no er ditt kjøp dekket av forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002. Loven gjelder alle varekjøp du gjør som privatperson etter 1. juli 2002. Ifølge forbrukerkjøpsloven har du, som forbruker, reklamasjonsrett i 2 år, og reklamasjon skal skje senest 2 år etter at du overtok produktet. Fristen for å reklamere er derimot 5 år, dersom produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre ved vanlig bruk.
Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten, se avtalens pkt. 7.
Skulle det vise seg at varen(e) har feil eller mangler kan du, avhengig av den konkrete situasjonen, kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Forutsetningen for dette er selvsagt at reklamasjonen er berettiget.
Nettbutikken Storehjul.no påberoper seg retten til å kreve å få varen reparert, dersom det ikke er mulig å skaffe en ny, f.eks. hvis varen ikke lenger produseres, eller dersom det medfører en urimelig kostnad.
Dersom det gjelder en transportskade, finner du informasjon om fremgangsmåte under punktet 5.
Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal du som kjøper, innen rimelig tid og senest innen 14 dager etter at du har oppdaget mangelen gi oss beskjed om denne mangelen.
Dersom varen(e) har en mangel/skade, dekkes kostnadene for retur av Nettbutikken Storehjul.no.
Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner.
Hvis produsenten ikke kan finne en feil
Feil som oppstår som følge av slitasje, eller feil som følger av uforsvarlig eller unormal bruk, er ikke en mangel. Dersom serviceaktørene for de respektive merkene ikke kan konstatere en feil på produktet, eller hvis en evt. feil på produktet skyldes feil i montering, kan serviceaktøren fakturere forbrukeren for servicebesøket. Dette vil foregå på bakgrunn av en avtale mellom deg, som forbruker, og serviceaktøren.
OBS: Selger kan kun ta betalt for reparasjon eller undersøkelse, dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes brukerfeil eller slitasje.
9 – Garanti
Kvitteringen gjelder som garantibevis. Garanti kan variere fra produkt og varemerke. Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.
Informasjon om garantibetingelser finner du i den medfølgende bruksanvisningen og ofte på produsentens hjemmesider. For å gjøre prosessen med service så smidig som mulig for deg anbefaler vi at du kontakter butikken du kjøpte varen i (se kvittering)
10 – Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan som kjøper alltid ta kontakt med Forbrukerrådet, Skippergata 8-10, 0152 Oslo, for å få bistand i en eventuell tvist. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvister for Forbrukertvistutvalget. Du kan lese mer om hvordan du skal gå frem for å klage til Forbrukerrådet her. Dekk AS vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelse ved en eventuell tvist.