Gå til hovedinnhold

Kjøpsvilkår for Hjul AS (Bedriftskunder)

Gjeldende fra 2. mai 2025

Introduksjon

Disse kjøpsvilkårene gjelder for alle kjøp av varer og tjenester fra Hjul AS (Org.nr. 931 856 057) via nettbutikken www.storehjul.no, foretatt av registrerte foretak, inkludert enkeltpersonforetak, aksjeselskap, ANS m.m. (heretter «Kjøper»).

VIKTIG: Kun salg til bedrifter (B2B) www.storehjul.no er en nettbutikk rettet utelukkende mot bedriftsmarkedet (B2B). For å handle hos oss må du representere en bedrift med et gyldig norsk organisasjonsnummer. Vi gjennomfører ikke salg til privatpersoner (forbrukere).

1. Avtaleinngåelse

  • 1.1. En bindende avtale om kjøp anses inngått når Kjøper har sendt en bestilling og mottatt en ordrebekreftelse fra Hjul AS / www.storehjul.no.
  • 1.2. Mottatt bestilling er bindende for Kjøper med mindre den kanselleres i henhold til disse vilkårene (se pkt. 5 om Retur ved feilkjøp).
  • 1.3. Eventuelle skriftlige tilbud fra Hjul AS er gyldige i 7 dager, med mindre annet er spesifisert i tilbudet.
  • 1.4. Hjul AS forbeholder seg retten til å kansellere en bestilling eller deler av den dersom varen er utsolgt, ikke lenger kan skaffes, eller ved vesentlige trykkfeil/tekniske feil i priser eller produktbeskrivelser på nettstedet. Ved slike tilfeller vil Kjøper bli kontaktet.

2. Produktinformasjon og Priser

  • 2.1. Alle priser på www.storehjul.no er oppgitt i norske kroner (NOK) og vises eksklusiv merverdiavgift (mva.). Merverdiavgift og eventuell miljøavgift tilkommer og spesifiseres i handlekurven og på ordrebekreftelsen/fakturaen.
  • 2.2. Prisene er oppgitt per stykk/enhet, med mindre annet er tydelig angitt.
  • 2.3. VIKTIG: Dersom produktbilder viser dekk montert på felg, gjelder prisen kun for dekket, med mindre det eksplisitt står at felgen er inkludert.
  • 2.4. VIKTIG FOR 4WD: For kjøretøy med firehjulstrekk er Kjøper selv ansvarlig for å kontrollere og sikre at de bestilte dekkene/hjulene har korrekt rulleomkrets i henhold til kjøretøyets spesifikasjoner og utvekslingsforhold mellom akslingene. Feil rulleomkrets kan forårsake skade på drivverket. Hjul AS fraskriver seg ansvar for skader som følge av feilaktig valg av rulleomkrets fra Kjøpers side.

3. Betaling

  • 3.1. Betaling skjer via faktura med 14 dagers forfall fra fakturadato, med mindre annet er skriftlig avtalt. Faktura sendes normalt elektronisk til oppgitt e-postadresse.
  • 3.2. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling m.m. (Forsinkelsesrenteloven). Purregebyr kan tilkomme.
  • 3.3. Hjul AS kan kreve kredittvurdering av Kjøper før levering.

4. Frakt og Levering

  • 4.1. Fraktkostnad: Det tilkommer en fast kostnad for ordrebehandling, håndtering og frakt på kr 500,- ekskl. mva. (kr 625,- inkl. mva.) per ordre, uavhengig av antall varer eller vekt.
  • 4.2. Leveringsområde: Vi leverer til Kjøpers registrerte bedriftsadresse eller annen avtalt leveringsadresse i hele Norge, med unntak av Svalbard og Jan Mayen.
  • 4.3. Leveringstid: Normal leveringstid er 3-8 virkedager etter mottatt ordrebekreftelse, med mindre annet er opplyst for spesifikke produkter eller skriftlig avtalt. Enkelte produkter kan ha lengre leveringstid; kontakt oss gjerne for estimert leveringstid før bestilling ved behov.
  • 4.4. Risikoens overgang: Risikoen for varene går over på Kjøper når varene er levert på avtalt leveringsadresse i henhold til fraktbrevet.
  • 4.5. Advarsel mot «forenklet utlevering»/»gjensetting»: Noen transportører (f.eks. Bring) tilbyr tjenester hvor gods settes igjen på leveringsadressen uten kvittering fra mottaker. Hjul AS advarer mot bruk av slike tjenester. Dersom Kjøper inngår avtale med transportør om slik levering, skjer dette helt på Kjøpers egen risiko. Kjøper aksepterer da fullt ansvar for varen fra den er hensatt og fraskriver seg retten til erstatning fra Hjul AS ved eventuell skade eller manko som oppstår etter hensatt levering. Kjøper må selv sette seg inn i transportørens vilkår for slike tjenester (ref. f.eks. Brings transportvilkår).

5. Kjøpers Undersøkelsesplikt og Reklamasjon ved Mottak

  • 5.1. Ved mottak av varene plikter Kjøper straks å undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelse/pakkseddel og om varene har synlige skader eller mangler.
  • 5.2. Eventuelle transportskader eller avvik i antall kolli må anmerkes på fraktbrevet ved mottak og umiddelbart meldes til Hjul AS skriftlig.
  • 5.3. Reklamasjon på feil eller mangler ved selve produktet som oppdages (eller burde vært oppdaget) ved undersøkelsen, må fremsettes skriftlig til Hjul AS innen rimelig tid, og senest innen 14 dager etter mottak. Spesifiser hva mangelen består i.

6. Retur ved Feilkjøp (Diskresjonær Ordning)

  • 6.1. Ingen lovfestet angrerett: Siden salg kun skjer til bedriftskunder (B2B), gjelder ikke den lovfestede angreretten etter Angrerettloven.
  • 6.2. Mulighet for retur etter avtale: Som en kundeservice kan Hjul AS i enkelte tilfeller vurdere å akseptere retur av varer ved feilbestilling fra Kjøpers side. Dette er ingen rettighet Kjøper har.
  • 6.3. Betingelser for vurdering: For at Hjul AS skal vurdere en returforespørsel, må følgende være oppfylt:
  • a) Skriftlig forespørsel om retur må være mottatt av Hjul AS ([email protected]) innen 14 kalenderdager etter at varen ble levert til Kjøper.
  • b) Produktet må være helt ubrukt, uten noen form for skade eller monteringsmerker.
  • c) Produktet må returneres i komplett og uskadet originalemballasje.
  • 6.4. Godkjenning og kostnader ved retur:
  • a) Hjul AS vurderer hver forespørsel individuelt og står fritt til å godkjenne eller avslå retur.
  • b) Dersom retur godkjennes skriftlig av Hjul AS, gjelder følgende:
  • i) Kjøper er ansvarlig for, og må selv bekoste og organisere, returfrakten til Hjul AS’ anviste adresse. Kjøper bærer risikoen for varen under returtransporten.
  • ii) Opprinnelige fraktkostnader fra Hjul AS til Kjøper (kr 500,- ekskl. mva.) krediteres ikke.
  • iii) Det beregnes et retur-/håndteringsgebyr på 20% av varens opprinnelige salgspris (ekskl. mva.). Dette gebyret trekkes fra kreditnotaen for den returnerte varen.

7. Reklamasjon ved Mangler (etter Kjøpsloven)

  • 7.1. Dersom det foreligger en mangel ved varen som Hjul AS er ansvarlig for etter Kjøpsloven, og Kjøper har reklamert i tide (se pkt. 5.3 og Kjøpslovens frister), har Kjøper rett til å kreve retting, omlevering, prisavslag, eller heving av kjøpet på de vilkår som følger av Kjøpsloven.
  • 7.2. Reklamasjon må fremsettes skriftlig til Hjul AS uten ugrunnet opphold etter at mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget.
  • 7.3. Hjul AS sitt ansvar er begrenset til direkte tap som følge av mangelen, i henhold til Kjøpslovens bestemmelser om erstatning. Indirekte tap dekkes ikke, med mindre mangelen skyldes grov uaktsomhet eller forsett fra Hjul AS sin side.

8. Garanti

  • 8.1. Hjul AS gir 1 (ett) års garanti mot fabrikasjonsfeil på alle solgte produkter, med mindre en lengre garantiperiode er spesifikt oppgitt for produktet.
  • 8.2. Garantien gjelder fra leveringsdato og dekker feil som skyldes produksjonsprosessen eller materialfeil.
  • 8.3. Garantien dekker ikke:
  • a) Skader som skyldes normal slitasje.
  • b) Skader som skyldes feil montering, feil bruk (f.eks. feil lufttrykk, overlast, feil rulleomkrets), uhell eller ytre påvirkninger.
  • c) Skader som følge av manglende vedlikehold.
  • 8.4. Garantien kommer i tillegg til Kjøpers rettigheter etter Kjøpsloven (se pkt. 7). For å gjøre garantien gjeldende, må Kjøper kontakte Hjul AS skriftlig og fremlegge dokumentasjon på kjøpet og feilen.

9. Produktansvar

  • 9.1. Hjul AS er ansvarlig for skade forvoldt av produktene i henhold til de til enhver tid gjeldende regler i Lov om produktansvar (Produktansvarsloven).
  • 9.2. Ansvaret omfatter personskade og skade på ting som normalt er beregnet til privat bruk, i den utstrekning dette følger av loven. Ansvaret omfatter ikke skade på selve det solgte produktet eller på Kjøpers øvrige næringseiendom/-løsøre.

10. Force Majeure

  • 10.1. Ingen av partene skal anses ansvarlig for manglende oppfyllelse av sine forpliktelser etter denne avtalen dersom dette skyldes hendelser utenfor partens kontroll (force majeure), slik som naturkatastrofer, krig, streik, lockout, transport-hindringer, myndighetspålegg eller lignende forhold.
  • 10.2. Den part som rammes av force majeure plikter å varsle den andre parten uten ugrunnet opphold. Forpliktelsene suspenderes så lenge force majeure-situasjonen vedvarer.

11. Lovvalg og Tvisteløsning

  • 11.1. Denne avtalen og all handel mellom Kjøper og Hjul AS via www.storehjul.no reguleres i sin helhet av norsk rett.
  • 11.2. Den norske Kjøpsloven (Lov om kjøp av 13. mai 1988 nr. 27) kommer til anvendelse. Lovteksten finnes på Lovdata.
  • 11.3. Eventuelle tvister mellom Kjøper og Hjul AS skal søkes løst i minnelighet gjennom forhandlinger.
  • 11.4. Dersom enighet ikke oppnås innen 60 dager, kan tvisten bringes inn for de ordinære domstoler ved Hjul AS sitt forretningssted som avtalt verneting (for tiden Ringerike, Asker og Bærum tingrett), med mindre preseptorisk lovgivning bestemmer annet.

12. Endringer i Vilkårene

  • 12.1. Hjul AS forbeholder seg retten til å endre disse kjøpsvilkårene. De til enhver tid gjeldende vilkår vil være publisert på www.storehjul.no. Ved vesentlige endringer vil registrerte kunder bli varslet.

13. Kontaktinformasjon

  • Hjul AS  –  Vestbrenne 4  –  1339 Vøyenenga
  • Telefon: 483 86 200  –  E-post: [email protected]  –  Web: www.storehjul.no
  • Org.nr.: 931 856 057